Thursday, February 17, 2011

Kenapa Orang Melayu Kurang Minat Dengan Bisnes?

Assalamualaikum..
Saya masih tertanya-tanya..kenapa ramai kalangan orang melayu yang tak minat buat bisnes..mereka lebih suka makan gaji seumur hidup..semua pakat nak kerja kerajaan..semua nak ada pencen..
Saya merupakan antara manusia berbangsa melayu yang nak tengok bangsa melayu...terutamanya islam...nak tengok islam nie berjaya dalam bisnes..saya selalu tanya pendapat kawan2 saya pasal beniaga tapi jawapan yang dia berikan membuatkan saya benar2 hairan.."kalau tak jadi macam mana?". Perkataan 'kalau' ni la penyakit orang melayu kita..tak yakin sebelum mencuba..hairan2...jadi dengan keazaman yang jitu...maka terbukak la blog ini untuk saya kongsi dengan semua bahawa ada ramai orang islam boleh berjaya dengan berniaga...kan 9/10 pintu rezeki tu datangnya dari beniaga....so...renung2kan

3 comments:

  1. mungkin masih kurang kesedaran lg kot.. aper2 pun kiter kene la appreciate jgk dgan org lain. mgkin situasi x mengizinkan kot untuk amik risiko... aper2 pun.. mereka jgk kene ader ksedaran tuk berubah...

    ReplyDelete
  2. lg satu..!!! sebab modal tara...... hee~ :)

    ReplyDelete
  3. farah...modal boley cari...banyak cara yang halal nak dapatkan modal...kalu cara yang haram...lagi la belambak nak dapat kan modal...semua atas diri sendiri...takut nak ambil risiko...huhuhuhu

    ReplyDelete